Farming in Costa Rica

Flag of Costa Rica  , Cartago,
Thursday, January 24, 2013

Sorry, Czech translation only for now, EN one will come later...

Přes našeho dobrého kamaráda Victora z Kanady jsme měli domluvený pobyt a práci u jeho rodiny v centrálním údolí Kostariky, přesněji ve vesničce Pacayas, ležící 1800 mnm, asi 50 km od hlavního města San Jose, a nebo také 20 km od města Cartago. Sám Victor žije stále v Kanadě, takže jsme se přijeli setkat s jeho rodinou sami. Početná familie se ukázala jako velmi přátelská, srdečná a pohostinná.

Rodiče Victora a jeho jedna sestra se věnují pěstování zeleniny, další Victorovi sourozenci s jejich rodinami chovají skot, prasata, pěstují brambory, každý má něco. Poměrně rozlehlá a velmi organizovaná a fungující farma. My sem přijeli pomoci především s pěstováním zeleniny. Centrální údolí Kostariky je výjimečné, díky nadmořské výšce od 1000 do 3000 metrů, svým mikroklima, které dovoluje v jinak tropické zemi pěstovat plodiny všeho druhu i ta, nám známá v evropském mírném pásu. Kostarika je země velmi bohatá na plody ovoce a zeleniny. Na trhu je možno spatřit prakticky cokoliv známého z tropů i subtropů.

Díky poloze mohou tedy v Pacayas pěstovat například zelí, mrkev, celer, petržel, saláty, brambory, řepu, brokolici, špenát, cibuli, kopr a mnoho dalšího. Vše se pěstuje organicky bez jakýchkoliv chemických přísad, především s ručním pletím je tedy více práce. Velmi rychle jsme se zapojili do pracovního procesu, během týdne připravujeme záhony, vysazujeme novou zeleninu, hnojíme, zaléváme, plejeme plevel a zastáváme další práce. V pátek se vše zralé sklízí, čistí, balí, zkrátka připravuje na sobotní trh. V pátek bývá zpravidla nejvíce práce. V sobotu se brzy ráno vše naloží a jede se prodat na trhu v hlavní městě San Jose.

Práce na farmě nás baví a velmi naplňuje, tak jako před lety ve Švýcarsku anebo v Irsku. Vždy je to krásná, poklidná, nestresující práce, i třebaže někdy fyzicky náročnější. To vše na farmaření milujeme, a proto jsme sem přijeli. Nehledě na to, že je to zde i výborný kurz španělského jazyka, ve kterém jsme se zas docela zdokonalili, a už nám nedělá základní komunikace takové potíže. I přestože je kostarická španělština poněkud odlišná od té, kterou jsme zatím stačili poznat, Romča se docela slušně rozmluvila, a pokud toho nenechá, mohla by si brzy do životopisu jistě připsat další světový jazyk.

Kostarická kuchyně je podobná té v jiných středoamerických zemí, kde jsme cestovali. Zde je strava však více bohatší na vlákniny v podobě zeleniny a ovoce. Jíme si tu velmi dobře. Občas naši hostující rodině připravíme nějaký ten náš typický český pokrm, na kterém si prozatím velmi pochutnali.

V okolí Pacayas se dá vyrážet na pěkné výlety. Nad vesnicí se tyčí pohoří Corrdillera Central s několika aktivními sopkami. Na dvě z nich, Irazu a Turrialba se jistě brzy vydáme. Na farmě plánujeme nějaký čas zůstat, takže času bude určitě dost.